" ΏΘΗΣΗ "

" ΏΘΗΣΗ "

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΟΡΟΣΗΜΑ 2-4 ΕΤΩΝ

Ανάπτυξη παιδιού -Αναπτυξιακά Ορόσημα 2-4 ετών





2 ετών
Ορόσημα Αδρής Κινητικότητας
* Ανεβαίνει σκάλες στηριζόμενο με ένα πόδι σε κάθε σκαλί
* Αναποδογυρίζει ένα κουτί για να δει το περιεχόμενό του τρέχει, κλωτσά μπάλα, σκύβει χωρίς να πέφτει
* Περπατά μόνο του
* Τραβά παιχνίδια πίσω του, ενώ περπατά
* Μεταφέρει ένα μεγάλο παιχνίδι ή διάφορα παιχνίδια, ενώ περπατά
* Αρχίζει να τρέχει
* Κλοτσά την μπάλα
* Σκαρφαλώνει πάνω και κάτω από τα έπιπλα χωρίς βοήθεια
* Ανεβαίνει και κατεβαίνει σκάλες με υποστήριξη
Ορόσημα Λεπτής Κινητικότητας
* Ζωγραφίζει κάθετες και οριζόντιες γραμμές με καθοδήγηση
* Κλείνει κουτιά
* Φτιάχνει πύργο με 7 κύβους
* Μουντζουρώνει αυθόρμητα
* Χτίζει πύργο με τέσσερα τουβλάκια ή περισσότερα
* Μπορεί να χρησιμοποιεί το ένα χέρι πιο συχνά από το άλλο
Ορόσημα Κοινωνικής Συμπεριφοράς 
* Δείχνει >3 μέρη σώματος πάνω στην κούκλα (μάτια, μύτη, στόμα, χέρια, πόδια, μαλλιά)
* Βοήθα να το ντύσουν και να το ξεντύσουν
* Χρησιμοποιεί λεξούλες για να ζητήσει φαγητό ή νερό
* Παίζει παράλληλα με τα αλλά παιδιά
* Δείχνει αντικείμενα και φωτογραφίες που ονομάζονται
* Ακολουθεί απλές οδηγίες
* Δείχνει αυξημένο ενδιαφέρον για τα άλλα παιδιά
* Ειδοποιεί τη μητέρα όταν θέλει να ουρήσει - συνήθως είναι στεγνό την ημέρα και τη νύχτα
* Μιμείται τη συμπεριφορά των άλλων, ειδικά τους ενήλικες και τα μεγαλύτερα παιδιά
* Συνειδητοποιεί όλο και περισσότερο τον εαυτό του ως ξεχωριστό από τους άλλους
* Χαίρεται όλο και περισσότερο να κάνει παρέα με άλλα παιδιά
* Παρουσιάζει αύξηση της ανεξαρτησίας
* Αρχίζει να δείχνει προκλητική συμπεριφορά
* Αύξηση των επεισοδίων του άγχους αποχωρισμού
Ορόσημα Ακοής και Γλωσσάς
* Ονομάζει  4-5 απλά αντικείμενα που του δείχνουμε
* Χρησιμοποιεί φράσεις με περισσότερες από 4 συλλαβές
* Ξεχωρίζει «μεγάλο» «μικρό» 
* Κατονομάζει αντικείμενα ή εικόνες
* Αναγνωρίζει τα ονόματα από οικεία πρόσωπα, αντικείμενα και μέρη του σώματος
* Λέει αρκετές μεμονωμένες λέξεις (από 15 έως 18 μήνες)
* Χρησιμοποιεί απλές φράσεις (από 18 έως 24 μήνες)
* Χρησιμοποιεί προτάσεις με δύο έως τέσσερις λέξεις
* Ακολουθεί απλές οδηγίες
* Προσπαθεί να μιμηθεί λέξεις
* Επαναλαμβάνει λέξεις που ακούει σε συνομιλίες

Γνωστικά Ορόσημα

* Αρχίζει να ταξινομεί με βάση σχήματα και χρώματα
* Αρχίζει το συμβολικό παιχνίδι
* Κατάλληλες Δραστηριότητες
* Μάθετε τραγουδάκια, απλά τραγούδια ή στιχάκια παίξτε παιχνίδια με κάρτες που ταιριάζουν ανά ζεύγη

 

Ανησυχούμε όταν:

Επειδή κάθε παιδί αναπτύσσεται με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο, είναι αδύνατο να πει κανείς ακριβώς πότε ή πώς το παιδί σας θα αναπτύξει τέλεια μια συγκεκριμένη δεξιότητα. Τα αναπτυξιακά ορόσημα που περιλαμβάνονται σε αυτή την ιστοσελίδα μπορούν να σας δώσουν μια γενική ιδέα για τις αλλαγές που μπορείτε να περιμένετε, αλλά μην ανησυχήσετε αν η ανάπτυξη του μωρού σας έχει μια ελαφρώς διαφορετική πορεία. Ειδοποιήστε τον παιδίατρό σας ωστόσο, εάν το μωρό σας εμφανίζει κάποια από τις ακόλουθες ενδείξεις πιθανής αναπτυξιακής καθυστέρησης για αυτό το ηλικιακό φάσμα.
* Δεν μπορεί να περπατήσει (από δεκαοκτώ μήνες)
* Αποτυγχάνει να αναπτύξει έναν ώριμο τρόπο βάδισης μετά από αρκετούς μήνες από το πρώτο περπάτημα, ή περπατά αποκλειστικά στα δάκτυλα
* Δεν λέει τουλάχιστον δεκαπέντε λέξεις (από δεκαοκτώ μήνες)
* Δεν χρησιμοποιεί φράσεις δύο λέξεων (από δύο ετών)
* Δεν φαίνεται να γνωρίζει τη λειτουργία των κοινών αντικειμένων οικιακής χρήσης (βούρτσα, τηλέφωνο, κουδούνι, πιρούνι, κουτάλι) (από δεκαπέντε μηνών)
* Δεν μιμείται ενέργειες ή λέξεις στο τέλος αυτής της περιόδου
* Δεν ακολουθεί απλές οδηγίες (από την ηλικία των δύο)

3 ετών
Ορόσημα Αδρής Κινητικότητας
* Τρέχει μπορεί να σταθεί στο ένα πόδι για λίγα δευτερόλεπτα
* Σηκώνεται από το έδαφος χωρίς να ακουμπήσει χεράκια κάτω  
* Ολοκληρώνει πάζλ με 3 ή 4 κομμάτια 
* Πηδά από σκαλί με τα δυό του πόδια
* Στέκεται στο ένα πόδι
* Αλλάζει πόδι ανεβαίνοντας τη σκάλα
* Αναπηδά από το έδαφος
* Κλωτσά ακίνητη μπάλα
Ορόσημα Λεπτής Κινητικότητας
* Κρατά το μολύβι με 3 δάχτυλα
* Αντιγράφει κύκλο
* Αντιγράφει σταυρό
* Ιχνηλατεί τετράγωνο
* Μουντζουρώνει
* Δε γράφει έξω από το χαρτί
* Φτιάχνει μακαρόνι με πλαστελίνη
* Περνάει χάντρα από κορδόνι
* Χτίζει πύργο με 9 κύβους
* Κάνει ψαλιδιές σε χαρτί
* Απομονώνει τον αντίχειρα με κλειστή παλάμη, κρατάει πιρούνι ή κουτάλι με το χέρι σε υπτιασμό
Ορόσημα Κοινωνικής Συμπεριφοράς 
* Μένει στεγνό κατά τη διάρκεια της ημέρας
* Παίζει συμβολικό παιχνίδι
* Τρώει μόνο του
* Λέει το όνομα του ξέρει αν είναι αγοράκι ή κοριτσάκι .
* Παίζει με τα παιδιά της ηλικίας του, μαζεύει τα παιχνίδια του όταν του ζητηθεί  
* Μιμείται ενήλικες και συνομηλίκους (τρέχει όταν τρέχουν και τα άλλα παιδιά) 
* Ξεκουμπώνει μεγάλα κουμπιά
* Ντύνεται μόνο του (με επίβλεψη)
* Ξεκουμπώνει φερμουάρ
Ορόσημα Ακοής και Γλωσσάς
* Ο λόγος του αρχίζει να γίνεται περιγραφικός.
* Ορίζει τη χρήση απλών καθημερινών πραγμάτων.
* Παρακολουθεί ιστορίες που του διαβάζουμε
* Μετρά μέχρι το 4 
* Χρησιμοποιεί προσωπικές αντωνυμίες (εγώ, εσύ, εμένα, εμείς, αυτοί)  λέξεις στον πληθυντικό (αυτοκίνητα, σκύλοι, γάτες) 
* Χρησιμοποιεί προτάσεις των 4 ή 5 λέξεων
Κατάλληλες Δραστηριότητες
* Τρέξιμο, κουτσό, κυνηγητό.
* Παιχνίδια και κατασκευές με πλαστελίνες, κουκλοθέατρο με δαχτυλοκουκλάκια.
* Κατασκευές με χάντρες ή ακόμα και ζυμαρικά που έχουν τρύπα στη μέση και κορδόνια ή κορδέλες.
* Το βράδυ σε ένα σκοτεινό δωμάτιο ρίξτε φως με  ένα φακό στο ταβάνι και ζητήστε από το παιδί να ξαπλώσει και να ακολουθεί το φως μόνο με τα μάτια  του.
* Οργανώνει φανταστικό παιχνίδι με κούκλες, ζώα και ανθρώπους (ταΐζει ένα αρκουδάκι)
4 ετών
Ορόσημα Αδρής Κινητικότητας
* Κάνει ποδήλατο με βοηθητικές ροδές πηδά πάνω από εμπόδιο
* Πετά, πιάνει, κλωτσά μπάλα,
* Στέκεται 3-5 δευτερόλεπτα στο ένα πόδι (στο καλό πόδι του συνήθως),
* Στέκεται στο ένα πόδι μέχρι πέντε δευτερόλεπτα
* Ανεβαίνει και κατεβαίνει σκάλες χωρίς υποστήριξη
* Κλωτσά την μπάλα προς τα εμπρός
* Ρίχνει την μπάλα πάνω από το κεφάλι
* Πιάνει μια μπάλα που αναπηδά τις περισσότερες φορές
* Κινείται προς τα εμπρός και προς τα πίσω με ευκινησία
Ορόσημα Λεπτής Κινητικότητας
* Προσπαθεί να κόψει με τοψαλίδι, παίζει με απλά ενσφηνωμένα διαφορετικών σχημάτων και μεγεθών
*  Ζωγραφίζει άνθρωπο με: κεφάλι, σώμα, πόδια (πιθανόν χέρια και δάκτυλα)
* Αντιγράφει τετράγωνα σχήματα
* Ζωγραφίζει ένα άτομο με δύο έως τέσσερα μέρη σώματος
* Χρησιμοποιεί ψαλίδι
* Ζωγραφίζει κύκλους και τετράγωνα
* Αρχίζει να αντιγράφει κάποια κεφαλαία γράμματα
Ορόσημα Κοινωνικής Συμπεριφοράς  
* Ξέρει το πλήρες όνομα του και πόσο χρονών είναι.
* Πλένει τα χέρια του και το πρόσωπο του με βοήθεια  
* Διαπραγματεύεται για την επίλυση διαφορών
* Προσποιείται ότι είναι «μπαμπάς» ή «μαμά»
* Μιλά καλά, και διηγείται πρόσφατα γεγονότα και εμπειρίες  
* Ακολουθεί εντολές που περιλαμβάνουν μέχρι και 3 στάδια
* Ενδιαφέρεται για καινούριες εμπειρίες
* Συνεργάζεται με άλλα παιδιά
* Παίζει τη “μαμά” ή τον “μπαμπά”
* Όλο και περισσότερο εφευρετικό στο παιχνίδι φαντασίας
* Μπορεί να ντύνεται και να ξεντύνεται
* Είναι περισσότερο ανεξάρτητο
* Φαντάζεται ότι πολλές άγνωστες εικόνες μπορεί να είναι “τέρατα”

Γνωστικά Ορόσημα

* Κατονομάζει ορισμένα χρώματα
* Κατανοεί την έννοια της μέτρησης και μπορεί να ξέρει μερικούς αριθμούς
* Αρχίζει να έχει μια σαφέστερη αίσθηση του χρόνου
* Ακολουθεί εντολές με τρία μέρη
Ορόσημα Ακοής και Γλωσσάς
* Χρησιμοποιεί τουλάχιστον αντωνυμίες σωστά
* Γνωρίζει τα χρώματα, συγκρίνει μεγέθη, μιλάει καθαρά
* Χρησιμοποιεί προτάσεις των 5 ή 6 λέξεων
* Κατανοεί τις έννοιες «ίδιο» και «διαφορετικό»
* Έχει κατακτήσει βασικούς κανόνες της γραμματικής
* Μιλάει με προτάσεις που αποτελούνται από πέντε λέξεις
* Μιλάει με αρκετή σαφήνεια και μπορούν να το κατανοήσουν οι ξένοι
* Εξιστορεί μέρος μιας ιστορίας
Κατάλληλες Δραστηριότητες
* Τρέξιμο κουτσό κυνηγητό.
* Παιχνίδια και κατασκευές με πλαστελίνες 
* Κουκλοθέατρο με δαχτυλοκουκλάκια
* Κατασκευές με χάντρες ή ακόμα και ζυμαρικά που έχουν τρύπα στη μέση και κορδόνια ή κορδέλες
* Το βράδυ σε ένα σκοτεινό δωμάτιο ρίξτε φως με  ένα φακό στο ταβάνι και ζητήστε από το παιδί να ξαπλώσει και να ακολουθεί το φως μόνο με τα μάτια  του.

.

Ανησυχούμε όταν:

Επειδή κάθε παιδί αναπτύσσεται με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο, είναι αδύνατο να πει κανείς ακριβώς πότε ή πώς το παιδί σας θα αναπτύξει τέλεια μια συγκεκριμένη δεξιότητα. Τα αναπτυξιακά ορόσημα που περιλαμβάνονται σε αυτή την ιστοσελίδα μπορούν να σας δώσουν μια γενική ιδέα για τις αλλαγές που μπορείτε να περιμένετε, αλλά μην ανησυχήσετε αν η ανάπτυξη του μωρού σας έχει μια ελαφρώς διαφορετική πορεία. Ειδοποιήστε τον παιδίατρό σας ωστόσο, εάν το μωρό σας εμφανίζει κάποια από τις ακόλουθες ενδείξεις πιθανής αναπτυξιακής καθυστέρησης για αυτό το ηλικιακό φάσμα.
* Δεν μπορεί να ρίξει μια μπάλα πάνω από το κεφάλι
* Δεν μπορεί να πηδήξει στη θέση του(επιτόπια)
* Δεν μπορείτε να οδηγήσετε ένα τρίκυκλο παιχνίδι
* Δεν μπορεί να πιάσει ένα αντικείμενο (μεγέθους κραγιόν) μεταξύ του αντίχειρα και των δακτύλων
* Δεν μπορεί να φτιάξει πύργο με τέσσερα τουβλάκια
* Ακόμα δεν προσκολλάται και δεν κλαίει κάθε φορά που οι γονείς του το αφήνουν
* Αγνοεί τα άλλα παιδιά
* Δεν ανταποκρίνεται στους ανθρώπους έξω από την οικογένεια
* Δεν συμμετέχει σε παιχνίδια φαντασίας
* Αντιστέκεται στο ντύσιμο, τον ύπνο, τη χρήση της τουαλέτας
* Δεν χρησιμοποιεί τα “εγώ” και “εσύ” κατάλληλα