" ΏΘΗΣΗ "

" ΏΘΗΣΗ "

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΟΡΟΣΗΜΑ 5-8 ΕΤΩΝ

Ανάπτυξη παιδιού-Αναπτυξιακά Ορόσημα 5-8 ετών








5 ετών
Ορόσημα Αδρής Κινητικότητας
* Κατεβαίνει σκάλες με ένα πόδι σε κάθε σκαλί.
* Κάνει κουτσό.
* Τρέχει και κλωτσά μπάλα
* Στέκεται στο ένα πόδι για δέκα δευτερόλεπτα ή περισσότερο
* Κάνει κούνια, σκαρφαλώνει μόνο του
* Πηδά, κάνει τούμπες
Ορόσημα Λεπτής Κινητικότητας
* Ζωγραφίζει ανθρώπους και αντιγράφει σχήματα
* Περνά κορδόνι σε χάντρες
* Παίζει με σύνθετα  ενσφηνωμένα διαφορετικών σχημάτων και μεγεθών
* Αντιγράφει τετράγωνο και στα 5 ½ χρόνια τρίγωνο.
* Αντιγράφει τρίγωνο και άλλα γεωμετρικά σχέδια
* Ζωγραφίζει έναν άνθρωπο με το σώμα
* Γράφει κάποια γράμματα
* Ντύνεται και ξεντύνεται χωρίς βοήθεια
* Χρησιμοποιεί πιρούνι, κουτάλι, και (μερικές φορές) μαχαίρι
Ορόσημα Κοινωνικής Συμπεριφοράς
* Επιλέγει φίλους για να παίξει
* Καταλαβαίνει τη διαφορά ανάμεσα στο πραγματικό και στο φανταστικό
* Θέλει να ευχαριστεί τους φίλους του
* Θέλει να είναι σαν τους φίλους του
* Του αρέσει να τραγουδά και να χορεύει
* Έχει επίγνωση της σεξουαλικότητας
* Είναι σε θέση να διακρίνει τη φαντασία από την πραγματικότητα
* Δείχνει περισσότερη ανεξαρτησία και ακόμη μπορεί να επισκεφθεί ένα διπλανό γείτονα μόνο του
* Πηγαίνει μόνο του στην τουαλέτα

Γνωστικά Ορόσημα

* Μπορεί να μετρήσει δέκα ή περισσότερα αντικείμενα
* Κατονομάζει όλα τα χρώματα
* Γνωρίζει για τα πράγματα που χρησιμοποιούνται καθημερινά στο σπίτι (χρήματα, τρόφιμα, συσκευές)
* Ακολουθεί εντολές με τρία μέρη
Ορόσημα Ακοής και Γλωσσάς
* Μπορεί να καταλάβει τα αντίθετα, μπορεί να περιγράψει από ποιο υλικό είναι φτιαγμένα απλά καθημερινά πράγματα.
* Μετρά και απαριθμεί μέχρι το 10 
* Αναφέρει το όνομα και τη διεύθυνσή του
* Λέει ιστορίες
* Μιλάει χρησιμοποιώντας προτάσεις άνω των πέντε λέξεων
* Χρησιμοποιεί σωστά ρηματικούς χρόνους
* Λέει το όνομα και τη διεύθυνση του και παρέχει προσωπικές πληροφορίες
Κατάλληλες Δραστηριότητες
* Κολύμβηση :προκειμένου το παιδί να έχει να έχει τις ικανότητες αντίληψης και προσοχής που χρειάζονται για την εκμάθηση των αποτελεσματικών κινήσεων κολύμβησης, πρέπει να έχει ηλικία άνω των 4-5 χρονών
* Ξένη γλωσσά : μπορεί να ξεκινήσει από 5 χρονών και αν βρεθεί ο κατάλληλος δάσκαλος και το παιδί διασκεδάζει κατά τη διαδικασία το ίδιο το παιδί θα μας δείξει πόσο θέλει, πόσο μπορεί, πόσο αντέχει
* Ομαδικά παιχνίδια

Ανησυχούμε όταν:

Επειδή κάθε παιδί αναπτύσσεται με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο, είναι αδύνατο να πει κανείς ακριβώς πότε ή πώς το παιδί σας θα αναπτύξει τέλεια μια συγκεκριμένη δεξιότητα. Τα αναπτυξιακά ορόσημα που περιλαμβάνονται σε αυτή την ιστοσελίδα μπορούν να σας δώσουν μια γενική ιδέα για τις αλλαγές που μπορείτε να περιμένετε, αλλά μην ανησυχήσετε αν η ανάπτυξη του μωρού σας έχει μια ελαφρώς διαφορετική πορεία. Ειδοποιήστε τον παιδίατρό σας ωστόσο, εάν το μωρό σας εμφανίζει κάποια από τις ακόλουθες ενδείξεις πιθανής αναπτυξιακής καθυστέρησης για αυτό το ηλικιακό φάσμα.
* Εξαιρετικά φοβισμένο ή με διστακτική συμπεριφορά
* Εξαιρετικά επιθετική συμπεριφορά
* Ο αποχωρισμός με τους γονείς είναι αδύνατος
* Αποσπάται εύκολα και δεν μπορεί να επικεντρωθεί σε οποιαδήποτε μεμονωμένη δραστηριότητα για περισσότερο από πέντε λεπτά
* Δείχνει μικρό ενδιαφέρον για το παιχνίδι με άλλα παιδιά
* Αρνείται να απαντήσει στους ανθρώπους εν γένει, ή αντιδρά μόνο επιφανειακά
* Σπάνια χρησιμοποιεί φαντασία ή μίμηση στο παιχνίδι
* Φαίνεται δυστυχισμένο ή λυπημένο μεγάλο μέρος του χρόνου
* Φαίνεται απόμακρο με άλλα παιδιά και ενήλικες
* Δεν εκφράζει ένα ευρύ φάσμα συναισθημάτων
* Έχει προβλήματα στο φαγητό, τον ύπνο ή τη χρήση της τουαλέτας
* Δεν είναι δυνατή η διάκριση μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας
* Δεν μιλάει καθαρά
* Δεν εκτελεί συνδυασμό 2 εντολών
* Δεν χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό ή παρελθοντικό χρόνο σωστά όταν μιλάει
* Δεν μιλάει για τις καθημερινές δραστηριότητες και τις εμπειρίες του
* Έχει πρόβλημα να βγάλει τα ρούχα του
* Δεν μπορεί να βουρτσίσει τα δόντια του, να πλύνει και να στεγνώσει τα χέρια του
6 ετών
Ορόσημα Αδρής Κινητικότητας
* Πιάνει - ρίχνει μικρή μπάλα
* Τρέχει με ρυθμό
Ορόσημα Λεπτής Κινητικότητας
* Αντιγράφει γράμματα
* Ανακατασκευάζει από μνήμης
Ορόσημα Κοινωνικής Συμπεριφοράς
* Έχει έναν «κολλητό φίλο», μια «κολλητή φίλη»
* Ξέρει που μένει
Ορόσημα Ακοής και Γλωσσάς
* Μιλά σε πολυσύλλαβες (>10 ) προτάσεις
* Καταλαβαίνει ομοιότητες και διαφορές μεταξύ πραγμάτων
* Ξέρει της ήμερες της εβδομάδας
* Βάζει ανακατεμένες εικόνες σε λογική σειρά
Κατάλληλες Δραστηριότητες
* Κολύμβηση: προκειμένου το παιδί να έχει να έχει τις ικανότητες αντίληψης και προσοχής που χρειάζονται για την εκμάθηση των αποτελεσματικών κινήσεων κολύμβησης, πρέπει να έχει ηλικία άνω των 4-5 χρονών
* Ξένη γλώσσα: μπορεί να ξεκινήσει από 5 χρονών και αν βρεθεί ο κατάλληλος δάσκαλος και το παιδί διασκεδάζει κατά τη διαδικασία το ίδιο το παιδί θα μας δείξει πόσο θέλει, πόσο μπορεί, πόσο αντέχει
* Ομαδικά παιχνίδια

7-8 ετών

7 ετών
Ορόσημα Αδρής Κινητικότητας
* Στέκεται στο ένα πόδι για 20 δευτερόλεπτα
* Κάνει ποδήλατο χωρίς βοηθητικές
Ορόσημα Λεπτής Κινητικότητας
* Γράφει το όνομα του.
* Ζωγραφίζει ανθρώπους και σπίτια με περισσότερες λεπτομέρειες
Ορόσημα Κοινωνικής Συμπεριφοράς 
* Μπορεί να δένει κόμπους.
* Ξέρει ποτέ είναι τα γενέθλια του και την πλήρη διεύθυνση του
Ορόσημα Ακοής και Γλωσσάς
* Αναγνωρίζει τα περισσότερα κεφάλαια γράμματα της αλφαβήτου.
* Μπορεί να επαναλαμβάνει και να απομνημονεύει μεγάλες προτάσεις
* Γνωρίζει δεξί-αριστερό στο σώμα του
* Κατάλληλες Δραστηριότητες
* Μπορεί να συμμετέχει σε αθλήματα που  περιλαμβάνουν σωματική επαφή, πχ χάντμπολ όχι όμως συγκρούσεις, πχ ποδόσφαιρο, που είναι πιο ασφαλή μετά την ηλικία των 10 ετών
8 ετών
Ορόσημα Αδρής Κινητικότητας
* Παίζει σχοινάκι
Ορόσημα Λεπτής Κινητικότητας 
* Ανάπτυξη γραφής –ορθογραφίας.
* Εισαγωγή στις μαθηματικές πράξεις και στην προπαιδεία
Ορόσημα Κοινωνικής Συμπεριφοράς
* Μπορεί να λουστεί και να κάνει μπάνιο μόνος του, χωρίς βοήθεια.
* Ξέρει ακριβώς την ημερομηνία γέννησης  του
Ορόσημα Ακοής και Γλωσσάς 
* Ώριμος λόγος
* Μπορεί να ομαδοποιεί αντικείμενα με βάση ομοιότητες και διαφορές.
* Ανάγνωση ώριμη πια.
* Ανάπτυξη γραπτού λογού.
* Ανάπτυξη κρίσης
Κατάλληλες Δραστηριότητες

* Μπορεί να συμμετέχει σε αθλήματα που  περιλαμβάνουν σωματική επαφή.πχ χάντμπολ όχι όμως συγκρούσεις, πχ ποδόσφαιρο, που είναι πιο ασφαλή μετά την ηλικία των 10 ετών