" ΏΘΗΣΗ "

" ΏΘΗΣΗ "

ΑΝΑΡΡΙΧΗΣΗ



Αναρρίχηση

Η αναρρίχηση αποτελεί μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα δραστηριότητα για τα παιδιά. Όλοι στην πορεία της ανάπτυξης μας από το μπουσούλημα στην όρθια στάση αναρριχηθήκαμε από κάποιο σταθερό σημείο και κρατηθήκαμε από αυτό για να κάνουμε τα πρώτα μας βήματα. Αυτή ήταν η πρώτη αναρριχητική μας προσπάθεια η οποία έγινε σε βρεφική - νηπιακή ηλικία. Η συγκεκριμένη κίνηση δεν είναι τόσο απλή ούτε μπορεί να πραγματοποιηθεί τόσο αυτόματα σε όλα τα βρέφη – νήπια. Η μετεξέλιξη της πρώιμης αυτής κίνησης από μια άποψη είναι η αναρρίχηση. Μια δραστηριότητα πολύ ενδιαφέρουσα έως και συναρπαστική για τα περισσότερα παιδιά. 


Είναι όμως τόσο αυτόματη – τόσο απλή ;

Η αναρρίχηση είναι μια πράξη όπως οι υπόλοιπες που καθημερινά κάνουμε και περιλαμβάνει (3) τρία στάδια :
Την ιδέα
τι θέλω να κάνω ή πρέπει να κάνω αυτό ......
Το πλάνο
για να κάνω αυτό ...θα πρέπει να κάνω τα εξής .....θα πρέπει να κινηθώ κατα αυτό τον τρόπο προκειμένου να το πετύχω.

Εκτέλεση
Ήρθε η ώρα να εκτελέσω την αρχική ιδέα που σχεδιάσα.....
και αν προκύψει κάτι.........;
στη πορεία ξαναβλέπω κάτι θα ξανασκεφτώ .....

Κάθε στάδιο από τα προαναφερόμενα από μόνο του και σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα περιλαμβάνει και απαιτεί για την ολοκλήρωση του πολύ μεγάλη πληθώρα από δεξιότητες. Που χαρακτηρίζονται ως νευρομυοσκελετικές , κινητικές, γνωστικές, ψυχοκοινωνικές και αισθητικοκινητικές. Συγκεκριμένα απαιτούνται:

Νευρομυοσκελετικές : δύναμη, συντονισμός, εύρος κίνησης
Κινητικά: πέρασμα μέσης γραμμής, αμφίπλευρος συντονισμός, οπτικοκινητικός συντονισμός, διαδοχοκινησία
Ψυχοκονωνικές δεξιότητες : ενδιαφέροντα, ιδέα εαυτού, αυτοέλεγχος κίνητρο, διαχείριση χρόνου.
Αισθητικοκοινωνικό πεδίο : επεξεργασία ερεθισμάτων, κιναίσθηση ( που βρίσκεται και πως το σώμα μου), στερεογνωσία (από το διαφορετικό σχήμα μεγέθους των λαβών) αντίληψη βάθους, διάκριση δεξιού-αριστερού, προσανατολισμός στο χώρο.


Υπάρχουν παιδιά ή έφηβοι με διαγνώσεις που προσδιορίζονται ως διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές, δυσπραξία, υπερκινητικότητα – διάσπαση προσοχής, παρορμητικότητα κτλ που η συνολική τους «εικόνα» εμφανίζει επιμέρους δυσκολίες σε πολλές από τις παραπάνω δεξιότητες.

Συγκεκριμένα παιδιά με δυσκολίες σε δεξιότητες :
Κέντρου βάρους
-Έλεγχος κορμού / ισχίου γονάτου αστραγάλου
-Έλεγχος χεριών / ώμου αγκώνα καρπού
Αναγνώρισης σώματος
Σειροθέτησης πριν – τώρα - μετά
Προσανατολισμού στο χώρο & χρόνο
Στην ροή των πράξεων
Στο «σενάριο» που αποτελεί και μία μορφή επίλυσης προβλήματος

«τι πρέπει να κάνω τώρα ,και τι μετά ,αν πατήσω σε αυτή τη βάση μετά που θα πρέπει να βάλω το αριστερό μου πόδι και που το δεξί μου χέρι; »

Εύρος κίνησης η μυϊκό τόνο π.χ. υποτονία ή αδύναμη λαβή
Εικόνας σώματος

πόσο μακριά είναι το αριστερό μου πόδι από την λαβή, που θα πρέπει να το βάλω αφού δεν τη βλέπω;...........
λογικά δεν είναι μακριά περίπου 15-20 εκατοστά .......
θα κουνήσω το πόδι μου σιγά σιγά ............
να τη βρήκα


Σχήμα σώματος
Κιναίσθησης

προσπάθησε να «αισθανθείς» τι θα κάνεις....
προσποιήσου πως ανεβαίνεις στον τοίχο.......


Η αναρρίχηση είναι από εκείνες τις δραστηριότητες – παιχνίδια που εμπλέκει μια πληθώρα από αυτές .Έχει όμως εξαιρετικό ενδιαφέρον για τα παιδιά που κινητοποιεί σε μεγάλο βαθμό την επιθυμία τους να τα καταφέρουν και τελικά να ξεπεράσουν τυχόν δυσκολίες τους.